Distributieriem, hoe werkt het?

De distributieriem, wat is dat nu precies?

De distributieriem, waarschijnlijk het belangrijkste onderdeel dat bij het periodiek onderhoud van uw auto hoort. Net als bougies of een luchtfilter is het nodig de riem te vervangen, daar anders ernstige motorschade kan ontstaan. De distributiesnaar zorgt namelijk voor de timing van de diverse draaiende delen.

Wat zijn de risico’s?

Wanneer deze breekt is het vaak einde oefening voor de motor. En dus moet de distributieriem, vaak met looprollen en/of waterpomp, regelmatig worden vervangen. Gelukkig niet elk jaar want deze klus is namelijk niet goedkoop te noemen, wel cruciaal.

Hoe werkt de distributieriem?

Zoals gezegd: één van de belangrijkste onderdelen van motoren is de rubberen tandriem, onderdeel van de distributie-set. Deze getande riem is verantwoordelijk voor het synchroniseren van verschillende delen van de motor. De motor-distributie controleert vanuit de rotatie van de krukas het openen en sluiten van de in- en uitlaatkleppen. Het is van groot belang dat die op het juiste moment openen en sluiten.

Is de riem niet goed “getimed” of verspringt deze een tand, dan kan er een grote schade aan de zuigers of cilinderwanden ontstaan en de kleppen zelf slaan krom. Reparaties als deze zijn zeer kostbaar. U kunt dit voorkomen door het vakkundig te laten onderhouden. Trouwens, ook bij auto’s met een zogenaamde distributieketting is controle (of zelfs vervanging) van belang van ook kettingen rekken uit op den duur!

Wanneer moet de distributieriem worden vervangen?

Wanneer de distributieriem op zijn einde loopt, kunnen er twee dingen gebeuren. De riem kan een tand verspringen, doordat de tanden van de riem afslijten en geen grip meer hebben. Gevolg hiervan is dat de motor slecht gaat lopen met nare gevolgen voor o.a. de katalysator. Wanneer de riem door ouderdom of uitdrogen breekt, is de motorschade vaak veel erger, de boel “loopt in de soep”. Reparatie hiervan kost veel tijd en geld.

Vervangen van de riem

Juist hierom raden de betere autobedrijven aan de distributieriem tijdig te laten vervangen. In het onderhoudsboekje van uw auto kunt u gemakkelijk vinden bij welke kilometerstand uw distributieriem vervangen moet worden, of anders om de hoeveel jaar. Meestal fixen wij de klus meteen. Dus met de spanrollen, looprollen en de waterpomp. (indien deze via de riem wordt aangedreven).

Enkel de riem los vervangen geeft vaak problemen, de set is namelijk op elkaar ingesleten. Een nieuwe grip of nieuwe spanning kan dus alsnog voor problemen zorgen, indien de loop- en/of spanrollen niet goed gecontroleerd zijn. Dan zijn de hoge kosten voor niets geweest. Het is verstandig om het in één keer goed te doen!

Meer weten over het vervangen van uw distributieriem? Of de kosten hiervan?

U wilt toch ook de hoogste kwaliteit voor het onderhoud aan uw auto? Ons vakkundige team helpt u graag verder! Bel nu snel voor een afspraak op 030 – 30 31 600. Of maak gemakkelijk online een afspraak met de onderstaande link:

Afspraak maken

distributieriem vervangen autoweerd garage utrecht